Google Penguin update: Wat zijn de gevolgen?

Nu het stof weer is gaan liggen, is het belangrijk om de gevolgen van de meest recente Google Penguin udate (uitgerold op 22 mei 2013 volgens Matt Cutts) in kaart te brengen. Wie zijn er geraakt? Hoe kun je dat zien en wat zijn de gevolgen? En ten slotte, is het mogelijk, en zo ja, wat moet je doen om het allemaal weer goed te maken?

Penguin 2.0

Laten we bij het begin beginnen. Op 22 mei 2013 werd dus de zogenaamde Google Penguin update uitgerold, ook wel bekend als Penguin 2.0.

Dit is de vierde Penguin update, maar omdat het hele algoritme is aangepast spreekt Google zelf van 2.0. De originele Penguin 1.0 update werd uitgerold op 24 april 2012. Tussendoor was er 2 keer sprake van een zogenaamde data refresh, waarbij de index opnieuw werd opgebouwd. Op 22 mei 2012 is 2.0 dus verschenen.

Wat doet de Penguin?

Penguin 2.0 kijkt naar je linkprofiel, dat wil zeggen hoe zien de links naar jouw site er uit.

Linkbuilding is altijd (en nog steeds) één van de belangrijkste elementen geweest van zoekmachine optimalisatie. Dat blijft voorlopig het geval. Google heeft in het nieuwe algoritme alleen een manier gevonden om spammy links aan te pakken.

Goede links zijn relevante links. Dat wil zeggen links van relevante websites (in dezelfde branche). Veel mensen hebben echter een hoop links van niet relevante websites. In Penguin 1.0 werden deze niet meer meegeteld voor de ranking. Nu lijkt het zo te zijn dat deze links zelfs een negatief effect hebben!

Voorbeeld

Drie van de websites waar wij bij betrokken zijn, zijn geraakt door de update van Google. Dit zijn allemaal Nederlandse sites. Wat opvalt bij nadere bestudering van de data is dat 1 site over de hele linie keihard is afgestraft. Deze site heeft een hoop inkomende links van buitenlandse sites. Dat wordt blijkbaar niet op prijs gesteld. Ondanks het feit dat deze site ook een hoop zeer relevante links van Nederlandse sites met een hoge autoriteit heeft.

De 2 andere sites zijn met name geraakt op korte zoektermen (losse zoekwoorden met een hoge populariteit). De overige rankings zijn redelijk intact gebleven. Deze sites hebben allebei een paar buitenlandse links.

Kortom, ondanks de aanwezigheid van goede links, lijkt het er op dat websites in de rankings dalen bij de aanwezigheid van slechte links. De exacte relatie en verhouding tussen die 2 is niet duidelijk.

Nederland lijkt in ieder geval één van de landen te zijn die redelijk hard getroffen zijn door de update. Dit zal te maken hebben met het feit dat Nederland, na de Engelstalige landen, redelijk ontwikkeld is op het gebied van SEO en linkbuilding.

Wat zijn spammy links volgens Google?

Links die als spam worden aangemerkt door Google zijn niet-natuurlijke links. Dat wil zeggen, links die niet zijn geplaatst omdat mensen jouw website zo leuk vinden, maar puur en alleen om jouw aanwezigheid in de zoekresultaten te verbeteren.

Google geeft zelf uitleg over wat naar hun mening in ieder geval niet goed is. Jouw rank is onder andere gebaseerd op de hoeveelheid links naar je site, de kwaliteit daarvan en de relevantie van die links.

Links die bedoeld zijn om de zoekresultaten te manipuleren kunnen door Google worden beschouwd als slechte links. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Betaalde links
  • Excessieve linkruil
  • Linken naar niet-gerelateerde websites
  • Partner pagina’s bedoeld voor het maken van links
  • Gebruik maken van geautomatiseerde linkbuilding programma’s

Wat bijvoorbeeld niet mag:

  • Advertenties met do-follow links (links in advertenties moeten altijd no-follow zijn), als je dit wel voorkomen moet je dus rel=”nofollow” toevoegen als attribuut aan het <a> tag voor de link in kwestie
  • Links in artikelen die nergens over gaan, maar die puur gemaakt zijn om een contextuele link te maken
  • Links vanaf directories (of soortgelijke sites) zonder autoriteit, bijvoorbeeld startpagina.nl is dus wel prima
  • Links in widgets of in de footer van sites
  • Links in comments of forumposts met geoptimaliseerde anchor teksten

Wat moet je dan wel doen?

Hoe krijg je dan wel (goede) links naar je site? Dit doe je door ervoor te zorgen dat mensen uit zichzelf naar je site linken. Dé manier om dit te doen is door hoogwaardige content (tekst/foto’s/video’s/etc) op je website te plaatsen die leuk is om te lezen of te bekijken. Dan gaan mensen links naar die content plaatsen om het aan anderen te laten weten.

Hoe beter je content en hoe meer content je hebt, hoe groter de kans op het verkrijgen van relevante goede links. Bovendien blijven bezoekers dan ook op je site hangen en komen ze nog een keer terug om te kijken of er leuke nieuwe content is geplaatst. Iets wat niet gebeurt als je alleen maar slechte content plaatst.

Conclusie: de tijd van het zelf bouwen van links naar je site is over, de tijd van het maken van waardevolle content is aangebroken (content is king)

Hoe weet je of jouw rankings zijn geraakt door de update?

Heel eenvoudig. Als je rankings op of vlak na de 4 hierboven genoemde data sterk zijn gezakt (of gestegen) ben je geraakt door de Penguin.

Om dit te onderzoek moet je kijken in het programma dat je gebruikt om je rankings in de gaten te houden.

Met name als je gezakt bent voor zoektermen waarvan je weet dat je er in het verleden goedkope spammy links voor hebt gekocht, is het 100% zeker dat je slachtoffer bent geworden.

Kan ik er iets aan doen? En zo ja, wat dan?

Het goede nieuws is dat je er iets aan kunt doen. Het slechte nieuws is dat het een tijdrovend klusje kan zijn en dat je niet weet wanneer het effect zal hebben.

Wat je kunt doen is de slechte links naar je site verwijderen. Om dit te kunnen doen, moet je er eerst achter zien te komen welke links dat zijn. Hiervoor kun je betaalde programma’s gebruiken die je links bijhouden, maar ook Google Webmaster Tools en Alexa.com geven een hoop informatie.

Handmatig verwijderen van de links is vervolgens de voorgeschreven methode. Je moet dan mails sturen aan alle sites waarop slechte links naar je site staan met het verzoek deze te verwijderen.

Dat is in de prakijk vaak niet te doen. Gelukkig heeft Google hiervoor een handig hulpje ontwikkeld de “disavow tool“. Met deze tool kun je Google een text bestand sturen met daarin alle slechte links. Deze worden dan niet meer meegerekend door Google. Dit werkt alleen pas vanaf de volgende data refresh (zie hierboven). Dat zou dus best een aantal maanden kunnen duren.

Een alternatieve oplossing is er voor te zorgen dat je zoveel goede links naar je website krijgt dat de slechte links als het ware verwateren. Dat is in de praktijk ook niet te doen, tenzij je er van overtuigd bent dat je snel en gemakkelijk “viral” content voor je website kunt maken die enorme hoeveelheden goede links zal opleveren.

Het is hoe dan ook belangrijk dat wanneer je strategie bestond uit he maken van zoveel mogelijk links, je deze meteen overboord gooit en je gaat richten op goede content. Mensen blijven namelijk alleen gebruik maken van Google’s zoekmachine als deze bruikbare zoekresultaten oplevert. Dus big G zal er alles aan doen om te zorgen dat dit het geval is.

Heb je vragen, aanvullingen op opmerkingen bij dit artikel, laat het ons dan weten door te reageren. Je krijgt sowieso antwoord en indien nodig passen wij het artikel aan.

Auteur: de Redactie

Een team van BTW-deskundigen is continue bezig met jou te informeren over alles wat met BTW of omzetbelasting te maken heeft, zoals nieuwsberichten over BTW, wijzigingen van wetgeving, wijziging van BTW-tarieven en veel meer informatie over BTW.

Deel deze post op

Geef een reactie