Seo tips deel 2

Welkom bij het tweede deel van onze tips voor SEO oftwel zoekmachine optimalisatie. Veel mensen willen weten hoe ze hoog in Google komen. Hoor jij bij deze groep mensen? Lees dan snel verder, want in dit artikel geven wij je een hoop tips om je voordeel mee te doen.

Wat is het probleem?

Ben jij ook al maanden of jaren bezig om je website te ranken? En heb je ook al meerdere malen op het punt gestaan je computer het raam uit te gooien? Heb je inmiddels honderden of duizenden euro’s geïnvesteerd in SEO tools, zoekmachine optimalisatie programma’s en niet te vergeten de diensten van zogenaamde Google experts? En ben je net als zoveel anderen dat al deze zogenaamde hulpmiddelen en adviezen niks hebben opgeleverd behalve een hoop frustratie? In dit artikel leggen we uit waar het mis is gegaan en wat je wél moet doen!

Homepage versus interne pagina

Een hoop zogenaamde experts zeggen dat een homepage makkelijker rankt dan interne pagina’s van een website. Deze zouden een voorkeursbehandeling genieten van Google. Dit is volkomen onzin en nergens op gebaseerd. Het probleem met veel van dit soort uitspraken is ook vaak dat het meer op gevoel is gebaseerd dan op de feiten.

Hoe werkt het Google Algoritme

Het Google Algoritme bepaalt de volgorde van de zoekresultaten in de Google zoekmachine. Niemand weet precies hoe het werkt (afgezien een paar erg belangrijke mensen bij Google zelf natuurlijk), maar een paar dingen weten we wel:

  • het algoritme bevat minimaal 200 factoren die meewegen in de ranking, niemand weet welke precies en/of hoe zwaar ze meewegen
  • er bestaan on-page en off-page factoren
  • on-page factoren hebben betrekking op je eigen website (voornamelijk content, gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit en snelheid)
  • off-page factoren hebben voornamelijk betrekking op inkomende links en sociale media exposure

Wat is het belangrijkste?

Hoewel het effect hiervan is afgenomen bestaat er nog steeds een hoop bewijs dat off-page factoren, met name het aantal en de kwaliteit van de links, belangrijker zijn dan on-page factoren. Voor zoekwoorden met een hoge concurrentie moet je gewoon een hele lading links van hoge kwaliteit hebben, anders kun je het wel vergeten, hoe origineel en informatief je content ook is.

Wat is Page Rank?

Een veelgehoorde term in verband met de ranking in Google is Page Rank. Maar wat is dit eigenlijk? Page Rank is vernoemd naar Larry Page, een van de twee Google oprichters (de andere is Sergey Brin). Volgens wikipedia ordent Page Rank (PR) pagina’s op het internet naar belang. PR geeft dus een soort indicatie van de waarde van een pagina op het internet en doet dit door de totale waarde van de inkomende links te kwantificeren.

Page Rank is hiervoor de meeteenheid en heeft een schaal van 0 (niet belangrijk) tot 10 (zeer belangrijk). Deze meeteenheid heeft een logaritmische schaal. Dit betekent dat er voor elke webpagina met PR10 10 met PR9 zijn en 100 met PR8 en 1000 met PR7 en 10.000 met PR6 en 100.000 met PR5 en 1.000.000 met PR4 en 10.000.000 met PR3 en 100.000.000 met PR2 en 1.000.000.000 met PR1 en 10.000.000.000 met PR0!!!

Hoe wordt Page Rank berekend?

Google berekent de PR van een webpagina in 3 stappen:

  1. Elke link in de Google index naar een webpagina krijgt een waarde volgens de page rank van de pagina die de link geeft. Dit wordt vervolgens gedeeld door het aantal uitgaande links op die pagina
  2. De waarde van alle links naar de webpagina wordt dan opgeteld
  3. Alle webpagina’s geïndexeerd door Google worden geplaatst in een autoriteit tabel zodat degenen met de meeste inkomende ‘link juice’ aan de top staan – page rank 10 – en degenen die geen links hebben page rank 0 krijgen.

Welke plek in de zoekresultaten?

De positionering van een webpagina in Google voor een zoekwoord hangt  dus af van een heleboel factoren om te bepalen wat de meest relevante pagina is voor de zoekopdracht. Deze relevantie wordt door Google bepaald aan de hand van de inhoud van de pagina en de inkomende links. Voor inkomende links is het van belang dat ze een goede “anchortekst” hebben. Dit is het woord met de hyperlink naar de webpagina in kwestie.

Nog een paar opmerkingen over PR

Zoals gezegd is de meeteenheid voor linkpopulariteit PR. De schaal is 0 tot 10. In werkelijkheid is het een glijdende schaal. Dit betekent dat 2 pagina’s met PR3 behoorlijk van elkaar kunnen verschillen. De ene kan PR3.99 hebben en de andere 3.01. aangezien we een logaritmische schaal hebben heeft de eerste dan dus bijna 10 keer zoveel autoriteit als de tweede!

Het is daarom erg handig om gebruik te maken van andere meeteenheden, zoals de MozRank. Deze geeft een betere indicatie van de daadwerkelijk autoriteit van een pagina.

Bovendien is de PR van een pagina vaak verouderd, omdat de updates slechts om de 3 tot 12 maanden plaatsvinden, hoewel dit de laatste jaren wat sneller lijkt te gaan. Eén ding blijft echter als een paal boven water staan: de PR informatie die je te zien krijgt is vaak over datum. Gebruik dus liever de MozRank, die wel continu wordt bijgewerkt.

Domein Autoriteit en Page Rank

Google vertelt ons dat Page Rank werkt door het tellen van het aantal en de kwaliteit van de links naar een pagina om een ruwe schatting te maken van hoe belangrijk de website is. De onderliggende veronderstelling is dat belangrijke websites waarschijnlijk meer links ontvangen vanaf andere websites.

Het is duidelijk dat Page Rank momenteel voornamelijk betrekking heeft op websites en niet alleen op webpagina’s. De meeste interne webpagina’s op een website hebben een link naar de homepage, wat betekent dat de Page Rank van de homepage vaak de best beschikbare weerspiegeling is van de Page Rank (of link juice) die binnenkomt op de website. Dit is echter zeker niet altijd het geval. Er zijn ook websites waarvan de interne pagina’s een hogere PR hebben dan de homepage!

Dit neemt niet weg dat de PR van de homepage (of de hoogst rankende interne pagina) gebruikt kan worden voor een andere nuttige meeteenheid: de domein autoriteit. Domein autoriteit is gedefinieerd als de PR van de hoogst rankende pagina van je website, vaak de homepage.

Hoe kan het dat pagina’s met een lage PR hoog in Google staan?

Er zijn veel webpagina’s met een lage PR, die toch hoog in de zoekresultaten staan. Zelfs voor zeer concurrerende zoekwoorden. Dit heeft velen misleid om aan te nemen dat PR niet meer van belang of slechts van weinig belang is in het Google algoritme.

De meerderheid van deze lage PR webpagina’s echter, hoort bij websites met significante domein autoriteit – homepage Page Rank van ten minste 4. Dit verklaart hoe webpagina’s op populaire websites zoals Wikipedia de neiging hebben om hoog te positioneren, zelfs als hun Page Rank laag is. Domein autoriteit heeft dan ook een grotere impact dan webpagina autoriteit, hoewel webpagina autoriteit blijft bijdragen aan de positionering in Google.

Conclusie

De conclusie is dat links nog steeds erg belangrijk zijn voor de ranking van je website. Dit betekent niet dat je links moet hebben naar alle pagina’s van je site. Ook het hebben van 1 pagina met een hoge PR (vaak de homepage) kan zorgen voor goede zoekresultaten. Deze domeinautoriteit van je site straalt namelijk af op al je andere pagina’s.

 

Auteur: de Redactie

Een team van BTW-deskundigen is continue bezig met jou te informeren over alles wat met BTW of omzetbelasting te maken heeft, zoals nieuwsberichten over BTW, wijzigingen van wetgeving, wijziging van BTW-tarieven en veel meer informatie over BTW.

Deel deze post op