Competent Authority Agreement

Competent Authority Agreement

Het Ministerie van Financiën publiceert op 11 juni 2012 een Competent Authority Agreement  tussen Nederland en de Verenigde Staten. Deze Competent Authority Agreement geeft fiscale duidelijkheid voor de structuur waarbij vermogen wordt gebundeld, ook wel asset pooling genoemd.

Rijksoverheid.nl

Asset pooling

Zoals in onze FAQ valt te lezen valt asset pooling te omschrijven als het bundelen van te beleggen vermogens. Het doel van deze bundeling is tweeledig:
1. rendementsverbetering en
2. risicospreiding.

Overeenkomst met de Verenigde Staten over fiscale zekerheid voor fondsen en investeerders

In een nieuwsbericht van 8 juni 2012 geeft het Ministerie van Financiën aan dat de Nederlandse overheid met de Verenigde Staten (VS) een overeenkomst heeft gesloten over de fiscale aspecten van het  zogenoemde besloten fonds voor gemene rekening, een Nederlands investeringsvehikel. Deze overeenkomst is dus vastgelegd in een zogenoemde ‘Competent Authority Agreement’. Door vermogens te bundelen in besloten fondsen voor gemene rekening kunnen door financiële instellingen aanzienlijke kostenbesparingen voor investeerders worden gerealiseerd.

Investeringsvehikel

Het besloten fonds voor gemene rekening wordt als investeringsvehikel gebruikt door binnen- en buitenlandse pensioenfondsen en andere investeerders. Met de VS is afgesproken dat de VS de fiscale kwalificatie van Nederland zal volgen. Voor zover er Nederlandse inwoners in het besloten fonds voor gemene rekening participeren, wordt het besloten fonds als fiscaal transparant beschouwd. Dat betekent dat het fonds zelf op geen enkele wijze belastingplichtig is in Nederland. Hierdoor wordt voorkomen dat de deelnemers, als gevolg van hun deelname in het fonds, worden geconfronteerd met een additionele belastingheffing in vergelijking met de situatie waarin zij zelf rechtstreeks in de VS zouden beleggen. De overeenkomst ziet met name op fondsen met verschillende soorten investeerders.

Pensioenfondsen

De overeenkomst vormt een uitbreiding van de overeenkomst die met de VS in 2007 voor pensioenfondsen is gesloten. De fiscale zekerheid vooraf is van belang voor de financiële sector in Nederland. Hierdoor kunnen voor nieuwe en bestaande beleggingsfondsen investeerders aangetrokken worden, wat goed is voor de concurrentiepositie van de Nederlandse financiële sector.

Momenteel heeft Nederland met Canada, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Noorwegen en de VS overeenkomsten gesloten inzake de fiscale behandeling van besloten fondsen voor gemene rekening. Met Duitsland is een bepaling in het nieuw gesloten belastingverdrag overeengekomen.

Besloten fonds voor gemene rekening

De Competent Authority Agreement tussen de Verenigde Staten en Nederland heeft betrekking op het besloten fonds voor gemene rekening (limited fund for mutual account (LFMA)).

Hieronder de complete tekst:

COMPETENT AUTHORITY AGREEMENT

The Competent Authorities of the Netherlands and the United States enter into the
following agreement (the “Agreement”) to clarify the application of the Convention between
the Kingdom of the Netherlands and the United States of America for the Avoidance of
Double Taxation and the Prevention of Fiscal Evasion with Respect to Taxes on Income
and Capital Gains, signed on December 18, 1992, and amended by Protocols signed on
October 13, 1993 and March 8, 2004 (the “Treaty”) with respect to U.S. source dividends
and interest paid to a besloten fonds voor gemene rekening (limited fund for mutual
account) (“LFMA”). The Agreement is entered into under Article 29 (Mutual Agreement
Procedure) of the Treaty.

A LFMA is a Dutch arrangement whereby participants in the LFMA agree to pool their
capita] to invest collectively in a variety of assets and to share in the proceeds of the
investment. A LFMA is not a legal entity, but is an aggregate of the LFMA’s assets and
obligations. Each participant in a LFMA is entitled to a pro rata share, based on the size of
the investor’s interest in the LFMA, of the LFMA’s assets and any income generated by the
LFMA’s assets. A participant’s interest in a LFMA is based on the amount of participations
held by the participant. Participations are recorded in registered form and no certificates
are issued. Each participation represents an equal interest in the net asset value of the
LFMA.

Under Dutch law, a LFMA is treated as a fiscally transparent entity and the participants
in the LFMA, wherever resident, are required to take into account separately, on a current
basis, the participant’s respective share of an item of income paid to the LFMA, whether or
not distributed to the participant. In addition, the character and source of the item of
income in the hands of the participant are determined as if such item of income were
realized directly from the source from which realized by the LFMA. Accordingly,
participants in a LFMA are subject to tax on their proportionate share of the LFMA’s
income in the same manner as if they had received the income or assets directly.
It is understood that a LFMA organized under Dutch law is not a “resident” of the
Netherlands within the meaning of Article 4 (Resident) of the Treaty because it is not a
person that is liable to tax in the Netherlands. Therefore, a LFMA is not eligible to claim
benefits in its own right under the Treaty.

Paragraph 4 of Article 24 (Basis of Taxation) of the Treaty provides that:
In the case of an item of income, profit or gain derived through a person that is fiscally
transparent under the laws of either State, such item shall be considered to be derived
by a resident of a State to the extent that the item is treated for the purposes of the
taxation law of such State as the income, profit or gain of a resident.

Pursuant to Article 24(4), the Competent Authorities agree that U.S. source dividends
and interest received by a LFMA will be treated as income derived by a resident of the
Netherlands to the extent that such income is subject to tax as the income of a resident of
the Netherlands. Thus, a person who is a resident of the Netherlands that derives
dividends or interest income through a LFMA may be entitled to treaty benefits if such
person otherwise meets all applicable requirements under the Treaty.

Procedures for claiming treaty benefits

A LFMA may claim treaty benefits on behalf of its participants by filing a Form W-
8IMY (Certificate of Foreign Intermediary, Foreign Flow-Through Entity, or Certain U.S.
Branches for United States Tax Withholding), in accordance with all applicable U.S.
procedures, as either a withholding foreign partnership or a nonwithholding foreign
partnership.

Notwithstanding the previous paragraph, a LFMA whose participants are exclusively
Netherlands resident tax-exempt companies referred to in points 1) or 2) of Chapter IV of
the mutual agreement entered info on August 6, 2007 with respect to the qualification of
certain Netherlands entities for benefits under Article 35 (Exempt Pension Trusts) of the
Treaty may continue to follow the procedures set forth in Chapter V of that agreement with
respect to claims for benefits under Milde 35 of the Treaty.

Publication

The Agreement will be published in the Dutch Government Gazette (in Dutch:
“Staatscourant’) and in the Internal Revenue Bulletin. The Agreement will enter into force
from the date of signing the Agreement by the competent authorities of the United States
of America and the Netherlands and shall be subject to regular review.

Agreed to by the undersigned competent authorities:
Washington D.C. The Hague
Date: Date:
Michael Danilack H.G. (Harry) Roodbeen
U.S. Competent Authority Netherlands Competent Authority

Bron: rijksoverheid

Auteur: de Redactie

Een team van BTW-deskundigen is continue bezig met jou te informeren over alles wat met BTW of omzetbelasting te maken heeft, zoals nieuwsberichten over BTW, wijzigingen van wetgeving, wijziging van BTW-tarieven en veel meer informatie over BTW.

Deel deze post op

Geef een reactie